شما هم به جای خرید شیرینی برای مهمانی شب یلدا، خودتان برای پخت شیرینی یا نان پنجره ای دست به کار شوید.

نان پنجره‌ ای یکی از شیرینی های قدیمی ایرانی است و با توجه به اینکه پخت آن مانند دیگر شیرینی ها نیاز چندانی به مهارت ندارد، اغلب خانم های ایرانی لااقل یک بار پختن این نوع شیرینی را امتحان کرده اند.

Image result for ‫نان پنجره ای‬‎

مواد لازم برای تهیه نان پنجره ای :

 شیر 2/3 پیمانه
 نشاسته گل 1/2 پیمانه
 آرد قنادی یا همان آرد سفید 1 پیمانه
گلاب 1/3 پیمانه
تخم مرغ  3 عدد
 وانیل کمی
پودر قند برای روی شیرینی ها  مقداری

طرز تهیه نان پنجره ای

برای درست کردن نان پنجره ای باید نشاسته ، گلاب ، آرد برنج و آرد گندم را به همراه شیر با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید.سپس تخم مرغ را یکی یکی به مواد مخلوط شده اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا خمیری نرم و یکدستی به وجود بیاید.اگر خمیر نان پنجره ای کمی سفت شد به آن مقداری آب یا شیر اضافه کنید .

در ظرفی به مقدار کافی روغن بریزد تا با حرارت ملایم مغز روغن به آرامی داغ شود . روغن باید به مقداری باشد  که  تمامی سر قالب را بگیرد.بعد قالب نان پنجره ای را در روغن داغ قرار دهید و بعد در خمیر نان پنجره ای بزنید به طوری که خمیر 2 میلی متر از سرقالب بیرون بزند. بعد قالب را خیلی سریع در حد یک لحظه در روغن نگه دارید تا خمیر خودش را بگیرد و با یک تکان از قالب جدا شود. و وقتی که در داخل روغن سرخ و طلایی رنگ شد آن را برگردانید تا آن طرف دیگر شیرینی هم سرخ شود.سپس با کفگیر آن را بیرون بیاورید تا روغن اضافی آن کشیده شود.

تمام خمیر شیرینی  را به همین شکل در روغن سرخ کنید و در آخر روی شیرینی های خنک شده پودر شکر و پودر پسته بریزید و در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

روغن را در ظرف دیگر ریخته و داغ کنید قالب نان پنجره ای را در روغن داغ قرار دهید(روغن باید تمامی سرقالب را بگیرد). سپس آن را در مایع خمیری بزنید، طوری که خمیر نان پنجره ای به اندازه 2 میلی متر از سر قالب بیرون باشد. بعد قالب را یک لحظه در روغن داغ نگه دارید. وقتی که خودش را کمی گرفت با یک تکان نان پنجره ای در روغن رها می شود. وقتی سرخ و طلایی رنگ شد، آن را بر گردانید تا آن طرف نان هم کمی سرخ شود. سپس آن را با کفگیر بر دارید تا روغن اضافی آن خارج شود.

خمیر نان پنجره ای را گاهی به هم بزنید تا یک دست باشد از تمامی مواد به این صورت نان پنجره ای تهیه کرده و پس از خنک شدن شیرینی ها پودر شکر را با الک روی آنها بپاشید. سپس با کمی پودر پسته سطح شیرینی ها را تزئین کنید و با چای به عنوان عصرانه سرو کنید.

با  رهاوب همراه باشید

نکته ها :

1- اگر روی این شیرینی را با سلفون بپوشانید و در خارج از یخچال نگهداری کنید تا دو هفته قابل استفاده میباشد، مخلوط آرد را قبل از استفاده الک کنید ( به طور کلی آرد مخصوص شیرینی پزی باید حداقل 2 بار و آرد معمولی باشد باید حداقل 10 بار الک شود ) ، اگر پس از مخلوط کردن تمام مواد ، مخلوط دارای ناخالصی یا گلوله های آردی شکل بودند میتوانید مواد را پس از خارج نمودن از یخچال از الک درشت رد کنید.

2- غلظت مواد باید در حد نرمال ( نه خیلی سفت و نه خیلی شل ) باشد ، اگر مخلوط خیلی شل بود میتوانید از حداکثر 1 قاشق غذاخوری آرد سفید و اگر خیلی سفت بود از نصف استکان شیر سرد معمولی استفاده کنید.

3- هنگام سرخ کردن شیرینی ها قالب باید به اندازه کافی ( نه خیلی زیاد ) داغ شده باشد ، وقتی قالب را داخل مایع قرار میدهید دقت کنید که مایع از بالای قالب تان بیرون نزند ( تمام قالب را داخل مایع فرو نبرید ) چون در این صورت مواد در روغن از قالب جدا نخواهند شد.

4- میتوانید از قالب های متنوع مخصوص شیرینی های پنجره ای برای سرخ کردن شیرینی ها استفاده کنید ، باید در زمان تهیه شیرینی های پنجره ای سرعت عمل بالایی داشته باشید ، میتوانید بجای زعفران از مقدار کمی پودر هل یا پودر کاکائو یا پودر قهوه و … استفاده نمائید.

منبع: آشپزخونه